Verslag van een inleefreiziger – Groep 2

Zondag 12 april ’15

Vandaag namen we afscheid van Santo Tomás en haar inwoners. Bah, ik houd niet van afscheid nemen, zo’n droevige bedoening! Toch heb ik, ondanks de vele traantjes die vloeiden, zelf niet gehuild. Ik weet dat ik ooit terug zal komen en iedereen terug zal zien. Dat maakt het afscheid minder zwaar.

De Mombacho was heel anders dan ik dacht. Ik verwachtte geblakerde rotsen, droogte en rook, maar het was een prachtig stukje regenwoud.

De verdere reis naar Granada was mooi, maar werd bij mij verstoord door reisziekte. Dit kwam waarschijnlijk door de fel hellende, hobbelige weg naar de voet van de vulkaan in een toeristenbusje.

Het was fijn weer op adem te komen in het hotel in Granada. Toch spreekt de vanzelfsprekende “luxe” nu een beetje bitter na onze ervaringen in Santo Tomás. Ik heb me niet gedoucht omwille van de waterschaarste. Hier is stromend water, maar dat was er in Santo Tomás en vele andere huizen en plaatsen niet. Waarschijnlijk hebben de mensen tegenover dit hotel niet eens stromend water.

Morgen vertrekken we op tweedaagse naar León. Ben eens benieuwd.

 

Maandag 13 april ’15

Na een stevig gallo pinto ontbijt vertrokken we met de bus richting León. Na een lange maar gezellige reis kwamen we aan in het centrum van de mooie, bruisende stad. Toen ik uit de bus stapte, werd ik direct overvallen door de warmte. Het deed dan ook deugd even uit te blazen in een hangmat in het hotel (Viavia, uitgebaat door Belgen).

Maar veel tijd om uit te blazen was er niet. Na de verdeling van de kamers trokken we er op uit. En hoewel het museum gesloten was en we niet op de toren van de kathedraal van het uitzicht konden genieten, was het toch wel de moeite waard. We zagen een hoop studenten in uniform, enkele monumenten ter ere van de politieke partij die momenteel aan de macht is en een groot gebouw waarvan ik denk dat het eens een kathedraal was. Ook hielden we halt bij een plein waar enkele souvenierkraampjes stonden. Op de terugweg bezochten we nog even een kerk.

’s Namiddags bezochten we het vulkanisch veld. Ik had met voorbereid op een niet al te spectaculair rookpluimpje, maar ik was toch wel aangenaam verrast toen we er waren. Gaten van +/- 1 meter diep waar veel enorm hete stoom uitkwam. Als je een klein gaatje in de grond maakte, kon je de hete lucht onder de grond voelen. En als je een beetje water in zo’n kuiltje goot, begon het onmiddellijk te koken. Echt zot om te zien.

 

11 gedachtes over “Verslag van een inleefreiziger – Groep 2

  1. De Hennekes 15 april 2015 / 07:08

    Het is zo leuk om al jullie indrukken en ervaringen een beetje te kunnen meebeleven!
    En chapeau met jullie kijk op de luxe van het hotel!
    Zulk een hitte en je toch niet laten verleiden tot een douche … van een geslaagde inleefreis gesproken!

    Geniet nog heel heel hard van jullie laatste dagen Nicaragua!
    Groetjes aan iedereen en knuffels van ons allemaal!

    Like

  2. Marie Rose (mama Tijl) 15 april 2015 / 07:11

    Zo’n ervaring…. hopelijk niet eenmalig.
    Geniet van de volgende dagen.
    Groetjes aan iedereen

    Like

  3. Lore Gevers 15 april 2015 / 07:50

    Hey iedereen, 3 jaar geleden is het nu voor mij geleden dat ik naar Nicaragua bent geweest en het lijkt alsof ik enkele weken geleden zelf nog in het vliegtuig ben gestapt richting Nicaragua. Voor mij was het echt een fantastische reis en ik hoop dat alle inleefreizigers er net zo van zullen genieten als ik zelf ooit heb gedaan. Het is leuk om jullie verhalen te lezen en dan terug te denken aan de dingen die wij zelf hebben gezien én beleefd! Ik zou zeggen, geniet er dubbel en dik van, want je maakt er nieuwe vrienden en duizend-en-één herinneringen.
    Dikke kussen en nog véél plezier van Retie/ de walvismier/ Lore

    Like

  4. Nele Baeyens 15 april 2015 / 08:23

    Chapeau, aan de schrijvers, voor je mooie verhalen. Zo breiden jullie het “inleven” uit tot hier. We voelen de hitte uit de aarde komen en de warmte, niet alleen van de zon, waait tot bij ons. Nog fijne dagen ginder.

    Like

  5. Theo Celen 15 april 2015 / 08:54

    Opnieuw een mooi verhaal vanuit het land der vulkanen en hangmatten… We kijken uit naar de foto’s…

    Like

  6. Dirk Geenen 15 april 2015 / 12:55

    ja, alweer een knap verhaal … een fijne ervaring, een geweldige herinnering om later vaak aan terug te denken… ik ben enorm nieuwsgierig naar de foto’s… geniet nog van de omgeving en van elkaar!!! groetjes!!!!

    Like

  7. Katrien Donneux 15 april 2015 / 22:33

    Mooie ervaringen, mooi geschreven. Geniet nog van de komende dagen, de groep, de warmte op alle vlakken. Groetjes aan iedereen. Katrien (mama van Emma)

    Like

  8. An S. 15 april 2015 / 22:42

    Dank voor het toffe verslag. Zo leven we een beetje mee. Hier hebben we vandaag volop kunnen genieten van de zon, tot 25 graden. Nog veel plezier en tot zaterdag. Vele groetjes aan iedereen.

    Like

  9. Geenen Francine 16 april 2015 / 10:07

    Amai, wat een rollercoaster van ervaringen. Geniet nu van het mooie Nicaragua maar jullie hebben ook oog voor de problemen die er schering en inslag zijn. Geen eitje gekookt in de vulkaan?? Ben al benieuwd naar het volgende verslag???
    Ik denk dat er binnen 3 jaar jongeren staan te popelen om mee naar Nicaragua te gaan als ze dit allemaal lezen!
    Vele groetjes aan iedereen!!!

    Like

  10. Hilde (mama van Joppe) 16 april 2015 / 20:20

    Steeds opnieuw genoten we bij het lezen van jullie reisverhalen!
    Geniet nog van de gezellige tijd, wij tellen af om jullie weer terug te zien
    en te luisteren naar jullie belevenissen!

    Like

  11. Michel Lake (vader van Jovanni) 16 april 2015 / 21:23

    Geniet nog maar van de laatste paar dagen. Ik voel jullie warmte van al mijn reizen in de tropen. Kan er soms erg heet zijn. Ik denk dat jullie het allemaal jammer zullen vinden om weer terug te gaan. Twee weken leek zo lang, maar achteraf lijkt het altijd zo kort. Ik zie wel naar je terugkomst uit, Jovanni. Tot zaterdag!

    Like

Plaats een reactie